U srijedu, 24. maja, Pen BiH i Udruženje za afirmaciju kulture i umjetnosti Zvono održat će književnu večer sa hrvatskim piscem Nenadom Rizvanovićem. S Nenadom će razgovarati Ahmed Burić, a razgovor će moderirati Amela Balić.
Književna večer počinje u 20.00 sati. Dobro došli!
U međuvremenu, predstavljamo uvodni odlomak piščevog romana u nastajanju radnog naslova ‘Svijet oko nas’.
Piromani ne padaju s neba
Nije on, Taras Leto, te 1980. godine pomišljao na noćne piromane, kao uostalom ni na poplave ili recimo na najezde skakavaca. Možda je bio pomislio na kakav manji potres, možda, jer su tada potresi bili u modi: sigurno je mogao zamisliti stakleni luster kako se njiše u dnevnoj sobi, no piromani mu sigurno nisu padali na pamet. Po čemu bi bili tako posebni da bih mislio na njih? Jesu li bili ružniji, pametniji ili interesantniji – zanimljiviji – od drugih zločinaca, prevaranta i nasilnika?
Ipak 17. rujna u 20 h u ulici Republike izbio je požar iza četverokatnice, koja je, sagrađena 1950-tih, stršala u nizu zgrada izgrađenih još prije rata. Prvi požar je naravno uznemirio stanovnike. Vatrogasci su odnekud doletjeli i dugo zaljevali vatru golemim vodenim mlazom sve dok se gust kovitlac dima nije nadvio nad južnom stranom ulice Republike.
Svi su najprije pomislili da je požar izbio slučajno: poremetio se negdje neki red, istrunula je neka spojka o kojoj nitko vodio računa nije. Iako, ljudi znaju da se iza takvih događaja uvijek krije neki proces, svakako dugotrajan, ili pak nečiji nemir: teško da je to samo obični propust ili nepažnja. Slučajnosti ionako ne postoje, barem je tako mislio Taras: na ovom svijetu sve ima svoje uzroke i posljedice, samo što su nam ti uzroci često nepoznati ili neshvatljivi pa ih onda proglašavamo slučajnostima. U jedno možemo biti sigurni: piromani ne padaju s neba.
Sutra ujutro dok se muvao po stanu, još dok su mu blijede sunčane trake plesale na sljepoočnicama, Taras pomisli, ni sam nije znao zašto, kako je sinoćnji događaj ipak po nečemu poseban i tajanstven.
Kupaonica je kao i svakog jutra blistala čista, frižider Obodin dobroćudno je tandrkao, no Tarasu se ipak činilo kako se ostaci jučerašnjeg dana još vrzmaju negdje u blizini: kao da noćni duhovi nisu isparili na jutarnjem svjetlu, niti je noćašnji događaj nestao poput mlaza vode u zahodskoj školjci. Na ulici je konstatirao kako je od Šipadovog skladišta ostala samo tužna strvina oko koje sada njuškaju inspektori i novinari, znatiželjnici i besposličari. Negdje među tim siluetama učinilo mu se da je vidio i Pavelovu figuru.
Navečer su se stanari na sjevernoj strani ulici Republike nadlaktili na prozorska okna kao da su u teatru i kao da čekaju na početak predstave. I nisu morali dugo čekati i gotovo da su zapljeskali kad je opet planulo, kad je vatra poskočila poput veselog kazačok-mahera opet točno u 20h. Jedni druge su zapitkivali da li sad gori skladište knjižare Vladimir Nazor ili možda poljoprivredna apoteka Osijek? Možda gori papir ili čak knjige – strašno bi bilo da knjige ponovno gore! – ili je možda planulo među insekticidima, herbicidima i gnojivom? Najvažnije je ipak da gori. Važna je vatra: zuriš u plamen kao luđak, u njegov tamnozlatni kovitlac koji sune u crno nebo i ispari. Vatra u tebi uvijek probudi nešto divlje, glupo i primordijalno.
No Taras je ipak zurio u tamnu i trapavu spodobu, u svog vlastitog oca, Faika Letu, koji je ispred svjetlucavog televizijskog ekrana analizirao novu reklamu za Faks-Helizim, o kojoj će sutra sigurno razgovarati s drugim direktorima u Saponiji. Kad je napokon uočio plamen u prozorskom oknu, Faik je hitro, samo u čarapama, istrčao na balkon i Tarasa je zapljusno talas vrućine i uzbuđenja kad je vidio da se njegov otac, Faik Leto, opasno ljulja na ogradi.
Pavica Švaler Leto, gospođa mama, odranije je stajala na balkonu i buljila u vatru, zaboravivši na propuh i opasan zimski zrak, kao i na slojeve prašine koji uvijek iznenade na policama i lusterima, na otoke neopeglanog veša i neukrotive rojtice na tepihu u dnevnoj sobi, koje je, Taras, morao češljati sve dok ne budu poravnati kao vojnici u stroju. Pavica je stajala na vjetru i zurila u te mutne jezičce, u plava titrava svjetla koja su prijetila četverokatnici iz 1950-tih. Tada je na balkon izašao i Taras i jeziv dim paljevine napao mu je nosnice.
Na ulici su muškarci u uniformama trčkarali oko crvenih vozila.
-O kako su samo bili smiješni ti hromi i zdepasti vatrogasci u plavim uniformama! – mama je otirala suze dok ih je gledala, ne samo valjda od dima koji joj se potajno uvukao u oči. O kako samo trčkaraju ti vatrogasci amo-tamo kao glumci u nijemom filmu: jednom ispadne šmrk, drugome kaciga; treći se spotakne i padne.
Vatrogasni kombiji i kamiončići poredali su se oko zgarišta kao dječji automobili na kauču. Najbliži je bio veliki crveni kamion DVD Mursa, dok se na repu kolone, poput kalfe, nalazio kombi s natpisom IMV Gasilec na leđima. Vatrogasci su ispaljivali vodene mlazove iz golemih crijeva na velike i vitke plamenove kao da ih ispaljuju iz spolovila. I opet: kako su samo smiješni bili ti muškarci sa svojim golemim crijevima u rukama.
Faik je mirovao poput vrtnog patuljka nakon što je požar ugašen i mislio bogtepitaj što, ako je mislio išta uopće, a razumna je pretpostavka da nije mislio ništa i da su u njemu kolale samo naplavine starih nespokoja.
Vatrogasna kola su Tarasa plašila oduvijek, i na ulici i na igralištu. Kad bi protutnjala ulicom, on bi odmah vidio komšije – Klajna i Klajnovicu, Jovića i Jovićku, Uglješića i njegovu trapavu ženu i još trapaviju kćerku, čak i pijanog Vinkeševića – kako stoje ispred zgrade u ulici Republike 4a. Tko bi drugi zapalio nego Taras! On je taj koji je zaboravio ugasiti plin na štednjaku i plamen je sunuo stanom i polizao kuhinjske zavjese i bacio se na ofucani regal i poljubio uramljene porodične slike i Willerove goblene – njih je smazao s posebnim žarom – i smežurao tepihe, poklao uštirkane košulje i sivu posteljinu i progutao kompletnu ušteđevinu, brižljivo sakrivenu na dnu ormara, i na kraju, kao novu poslasticu novi Grundigov televizor. Naposljetku je eksplodirala plinska boca i od svega je ostala samo spaljena porodična krama. Ali neka samo gori vatra! Toliko puta je Taras poželio potpaliti vatru: stavio bi papir ispod povećala i usmjerio ga prema suncu kako bi se sunčeva zraka spustila na papir, no kad bi se naposljetku zacrnio, on bi zgazio papir vrškom cipele, a povećalo spremio u ladicu. Nije Taras bio ni piroman ni vatrogasac već najobičnija kukavica.
-Vidi Taras, možda je to noćas stvarno bio piroman – rekla je zamišljeno mama.
Možda zaista piroman hoda Blok centrom s Molotovljevim koktelom u džepu i crnom maskom na licu i u elastičnom crnom odijelu i onda baci koktel i nestane u tamnoj noći. I takvom neprijatelju bi se sad trebali suprotstaviti vatrogasci? A što ako vatrogasci ipak nose u sebi fitilj neke odlučnosti i što ako u njima čuče sakriveni Superman, koji spašava svijet od piromana.
U međuvremenu u vatrogasnom domu organiziraju čajanke: postave gramofon Tosca 25, zvučnici i ploče s evergrinima. Dunja Rajter i Kićo Slabinac. Zbog jedne crne žene i zemlja plavuša. Djevojčice iz unutrašnjosti dolaze na popodnevne vatrogasne čajanke. Divne su, blijede i plahe, djevojke iz Belišća, Valpova i Našičkog Markovca. One nastupaju u trapez hlačama, njihovi dugi reveri se spušteni niz šarene cvijetne košulje. Ispod košulje nose čipkane prslučiće. Ispred DVD Višnjevac stoje kao u redu ispred kina. Skliske su plavuše i crnke iz provincije, začas ti iskliznu iz ruke. O da znaš samo kako je daleka, čudna i sluzava bila planeta hihotavih djevojaka! Vatrogasci s djevojkama igraju šah, stolni nogomet možda čak fliper, ali na kraju uvijek slijedi ples i akcija. Vatrogasci djevojčicama iz Belišća i Valpova skidaju čipkane prslučiće u kancelarijama ili kamionskim kabinama ili zahodima i one pjevaju u njihovim zagrljajima.
Nenad Rizvanović je rođen u Osijeku 30. studenoga 1968. Završio studij hrvatskog jezika i književnost i južnoslavenske i na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i doktorski studij Društvo znanja i prijenos informacija na Filozofskom fakultetu u Zadru. Kritiku i prozu piše od 1985. Od 2001 radio kao urednik u VBZ- u i Nakladi Ljevak. Član je Hrvatskog društva pisaca. Vanjski je suradnik Filozofskog fakulteta u Rijeci.
Bibliografija:
Autorske knjige
Trg Lava Mirskog. 2001.Zagreb: HenaCom.
Dan i još jedan. 2003.Zagreb: HenaCom.
Zemlja pleše 2006. Zagreb: BNZH.
Sat pjevanja 2009. Zagreb: Profil.
Antologije
Fakat (s Krunom Lokotarom) 2001. Zagreb: Celeber
Antologija hrvatske proze devedesetih (sa SeidomSerdarevićem) 2002. Niš: Gradina
Nori poštarjivstopajo v mesto, antologija novije hrvatske poezije (s Jurijem Hudolinom) 2005. Ljubljana: Društvo Apokalipsa
11,639 total views, 3 views today