Već u prvim rečenicama ovog – opsegom nevelikog – rukopisa, čitatelj je uvučen u atmosferu koja uveliko podsjeća na atmosferu proznih tekstova Mire Gavrana. Čista rečenica, s neskriveno iskazanom emocijom, i početak priče koja će se raspletati umjernim tempom, jasan su pokazatelj autoričine svijesti o čitatelju kao najvažnijoj karici u lancu razvučenom od rukopisa do realizirane knjige. Negdje u drugom dijelu romana, pripovjedač, ujedno i glavni lik, na plažu nosi stručnu knjigu (područje psihologije) te roman Zaboravljeni sin Mire Gavrana, Tu informaciju primamo i kao priznavanje “poetičkog uzora” same autorice.
Roman Uvala od lavande razdijeljen je u tri dijela. Radnja prva dva dijela odvija se u neimenovanom malom mjestu na Obali, dok je radnja trećeg, dijelom smještena u Zagreb, da bi se na samom kraju vratila u “većinski prostor” priče. Time je postignuta prostorna zaokruženost. Mjesto je jednostavno – zbog ljepote i mirisa (činjenice koje su u priči itkako semantički označene) – locus u koji se čitatelj želi upisati.
Zanimljivo je raspoređena građa po pojedinim dijelovim romana. Primjerice, u prvom dijelu zapisivanje, ili kazivanje, odvija se ponedjeljkom, a samo rijetko i utorkom. Time se stječe i utisak o prolaznosti vremena. U priči su jasno iskazani razlozi za takvu odluku i oni su kompozicijskom motivacijom u potpunosti opravdani. U romanu, dakle, nema datacija. Snalaženje u “trajanju priče” omogućuje i indikator o smjeni godišnjih doba, rečenice u kojima se prepoznaje i pjesnička crta same autorice…
Sanijela Matković tematizira itekako vruću temu ponašanja na fb. Lažni identiteti, pisanje komentara, pitanje odgovornosti, odnos komentara i teme koja se komentira… Da se zadržala samo na tom sloju, morali bismo pohvaliti aktualnost i pismo koje, na pojedinim mjestima, nalikuje na stručnu raspravu. I sam se čitatelj, nerijetko, osjeća kao dio znanstvenog projekta glavnog pripovjedača. Prognozira hoće li objava, koju on postavlja ponedjeljkom u 9.00, biti zanimljiva čitateljima, pamti koliko je komentara popratilo tekst, pokušava i sam dokučiti razloge zbog kojih je jedna objava izazvala veće, a druga manje zanimanje.
No, ta središnja tema ”začinjena” je još i ljubavnom pričom, te nizom manjih sličica (nestanak mladića Mateja, nagradna igra). Posebno su dragocjene refleksije kojima se mudro komentira društvo kojemu danas svjedočimo. Sve to usložnjava priču čineći je slojevitijom, ali u isto vrijeme protočnom i dopadljivom.
Zbog svega istaknutog – prognozirajući romanu uspjeh kod čitatelja – preporučujem nakladniku tekst za objavljivanje.
Julijana Matanović
6,560 total views, 1 views today